VISION

“Vores vision er at inspirere til øget bæredygtig bevidsthed & global solidaritet. Vi vil styrke unges muligheder for at handle på gode ideer, der kan bidrage til bæredygtig udvikling”.

— Mayoka Højskole

Forandring

Verden har behov for, at vi gentænker vores måder at leve på, hvis fremtidens generationer skal have mulighed for at vokse op i en grøn og retfærdig verden. Ekstrem fattigdom, klimaforandringer og flygtningestrømme er nogle af de helt store udfordringer, som plager vores verdenssamfund. På Mayoka Højskole er vi af den overbevisning, at forandring skabes, når et fællesskab går forrest og inspirerer andre til at gøre det samme. Og netop dét fællesskab skaber vi på Mayoka Højskole.

Håb

På Mayoka Højskole ønsker vi at skabe øget bæredygtig bevidsthed og global solidaritet, som kan omsættes til handling både hos den enkelte og i samfundet. På Mayoka højskole bidrager FN’s Verdensmål til at gøre arbejdet med bæredygtig udvikling og menneskerettigheder mere håndgribeligt. For at kunne skabe forandring & handling er det afgørende, at vi bevarer håbet om, at vores verden kan se anderledes ud - uden håb bliver vi handlingslammede. Derfor skal vi mærke håb samtidig med, at vi forholder os til fakta.

Handling

Et centralt element på højskolen er at omsætte viden til handling - både i samfundet og i vores eget liv. Højskolens mission er at indgå i projekter, der kan skabe bæredygtig udvikling og reel forandring på lokalt plan i Malawi. Samtidig vil højskolen være et epicenter for bæredygtig dannelse, der har til formål at give den enkelte et ståsted og retning i en kompleks verden, hvor alle vores handlinger har konsekvenser.

Hvad gør vi for at nå vores vision?

At have en vision som vores forpligter! Og selvom ingen er perfekte, så synes vi, at vi gør mange ting rigtige i forhold til at øge bæredygtighed og global solidaritet. Her kan du se et udsnit af vores konkrete indsatser, som du kommer til at bidrage med ved at blive elev hos os.

VI SKABER GODE ARBEJDSPLADSER I MALAWI

På Mayoka Højskole har vi omkring 30 lokalansatte med gode arbejdsvilkår. Vores ansatte har pensionsordning, adgang til mikrolån med rentefrit afdrag, barselsordning der er langt over standarden i Malawi og ikke mindst gode arbejdstider, der sikrer en work-life balance for vores ansatte. For nyligt har vi etableret en fond, der giver vores ansatte mulighed for at søge om uddannelsesstøtte til deres børn.

VI BIDRAGER TIL BÆREDYGTIG DANNELSE

FN’S VERDENSMÅL består af 17 mål og 169 delmål og er den hidtil mest ambitiøse globale udviklingsdagsorden. Et af delmålene handler specifikt om at undervise i bæredygtig udvikling og verdensborgerskab, og det er netop et fokuspunkt på Mayoka Højskole.

VI DRIVER EN KLIMARETFÆRDIG HØJSKOLE

På Mayoka Højskole har du et lavt CO2-aftryk. Vores strøm kommer fra solceller eller hydropower-anlæg, du bader i solopvarmet vand, vi spiser lokale råvarer i sæsonen og vores mad er plantebaseret eller vegetarisk. Når vi bygger på Mayoka Højskole, gør vi altid vores bedste for at vælge lokale og bæredygtige byggematerialer. I samarbejde med lokale miljøorganisationer planter vi hvert år tusindevis af træer for at bidrage til forebyggelsen af skovrydning i Malawi og vi støtter den lokale organisation Go Green med at styrke affaldshåndteringen i Nkhata Bay.

VI BIDRAGER TIL AT NÅ FN’S VERDENSMÅL I VORES LOKALOMRÅDE

Mayoka Højskole har i 2023 startet ngo’en Mayoka Youth Hub. Mayoka Youth Hub er et samlingspunkt for unge mennesker, og visionen er at styrke unge malawiere til at skabe bæredygtig udvikling i deres lokalsamfund. Desuden er Mayoka Youth Hub omdrejningspunkt for højskolens projektarbejde i kurset ‘Local Impact, som du kan læse meget mere om her. Via vores projekter i Mayoka Youth Hub styrker vi unge malawiere med kompetencer, og vi finansierer aktiviteter i lokale organisationer. Du kan se nogle af de projekter, vi arbejder med herunder:

Local Impact-projekter 2023

MANGFOLDIGHED ER EN STYRKE

Alle personer over 18 år kan tilmelde sig Mayoka Højskole. Vi kræver ikke, at du har særlige kompetencer eller erfaringer, og alle baggrunde er velkomne. På Mayoka Højskole er mangfoldighed en styrke. Det eneste vi forventer af dig er, at du er motiveret, nysgerrig og har lyst til at betræde nyt land sammen med os og andre unge. Der er plads til 30 personer på hvert højskolehold.

Tag på Mayoka Højskole og bliv klogere på global solidaritet & bæredygtig dannelse.