Hovedfag

LESS IS MORE & NO PLANET B

Vores hovedfag er højskolens rygrad. Derfor har du som elev automatisk begge hovedfag. Du bruger 1-2 undervisningsdage om ugen på at have hovedfag.

Hovedfagene hedder Less is More og No Planet B.

NO PLANET B

I kurset ‘No Planet B’ sætter vi fokus på bæredygtig udvikling i et globalt perspektiv. Bæredygtig udvikling består af tre dimensioner; sociale forhold, økonomi samt klima & miljø. Med FN's verdensmål som værktøjskasse ser vi nærmere på verdens helt store udfordringer, mens vi samtidig vender blikket mod, hvad vi som samfund kan gøre for at efterlade planeten bedre, end vi har modtaget den. Vi ser derfor på, hvordan vi kan skabe bæredygtige løsninger på strukturelle problematikker som fattigdom, ulighed og klimaforandringer.

I kurset drager vi både på feltture til virksomheder og organisationer, som på forskellig vis arbejder med verdensmålene, ligesom du også vil møde gæsteundervisere her på Mayoka, som kan tilføje lokale perspektiver / gøre os klogere.

No Planet B giver dig ny viden om verdens udfordringer og hvordan de kan løses - og så styrker kurset din globale solidaritet.

LESS IS MORE

I kurset 'Less is More' beskæftiger vi os med 'det gode bæredygtige liv'. Her sætter vi med et klimapsykologisk perspektiv fokus på, hvordan vi som individer kan indrette vores liv i overensstemmelse med planetens behov for bæredygtig omstilling.

Vi dykker ned i tematikker, som klimavenlig kost, minimalisme, forbrugerisme, klimaubehag og aktivisme. Kurset er også praktisk og vi skal bl.a. lave et klimavenligt måltid fra bunden til vores helt egen ‘nak og æd’-dag og vi skal prøve kræfter med at upcycle affald til nye formål.

Vi arbejder også med, hvordan vi kan finde handlemodet til at skabe en bæredygtig levevej for os selv, og hvordan etik, håb og drømme kan være et kompas til vejen. Vi tør godt love dig, at ‘Less Is More’ vil give dig nye perspektiver på dit eget liv og inspirere dig til nye tiltag, når du vender hjem til Danmark.

Nysgerrig på vores andre fag?