Klara Høgsbro

21 år, Allerød,

Lige siden jeg gik på efterskole, har jeg vidst, at jeg skulle på højskole. At komme et sted hen hvor det sociale er i højsædet, og man selv vælger, hvad man vil undervises i, lød helt fantastisk. Til gengæld har jeg også altid vidst, at jeg ville ud og rejse i mit sabbatår. Så da jeg så, hvordan Mayoka kombinerede de to ting, var jeg ikke i tvivl. Derudover syntes jeg, at Afrika - og i den forbindelse Malawi - var virkelig interessant, da jeg aldrig har været her før og ikke anede, hvad jeg gik ind til.

Hvor god og spændende undervisningen er. Hvert enkelt oplæg giver nye perspektiver og viden, man aldrig har tænkt over, at man har brug for at vide. Undervisningen er også helt vildt varieret. Der er både tavleundervisning, fieldtrips og faktabaserede og filosofiske sessioner. Man bliver gang på gang rørt, vred, håbefuld og overrasket.

Det bedste er autenciteten. Jeg føler alt, der bliver arrangeret af højskolen og fællesskaberne - både mellem eleverne indbyrdes og med lærerne, men også med de lokale, vi møder. For eksempel vores dejlige personale. Jeg har mødt nogle af de mest vedkommende mennesker i mit liv, og det er fantastisk at opleve. Selvom vi bor lidt i en boble her på Mayoka, kommer vi også ofte ud i lokalsamfundet - både på korte visit men også med overnatninger nogle gange. Det giver et virkelig godt indblik i det land, vi bor i.

Voldsomt godt. Når vi er så få, får alle virkelig snakket med alle, og det skaber et sygt godt bånd på tværs af hele gruppen. Derudover giver det også et særligt sammenhold at være hernede. Vi kan ikke lige tage hjem i en weekend, så man bliver hurtigt hinandens tryghedspersoner. Det er virkelig dejligt.

Mange ting. Det lyder meget voldsomt og frelst, men jeg føler, at jeg har fået et helt nyt og mere nuanceret verdensbillede. Jeg har lært om og været en del af en kultur, som jeg ellers kun har set på en skærm. Jeg har mødt så mange inspirerende mennesker og har fået nye ideer og tanker om, hvad jeg vil, når jeg kommer hjem. Både i sabbatår og længere ud i fremtiden.

Karen Møller Baattrup

Iben Pinvig