Karen Møller Baattrup

21 år, København,

Jeg valgte at tage på Mayoka Højskole, fordi jeg gerne ville opleve at bo i et afrikansk land i en længere periode. Jeg tænkte, at det skulle være i forbindelse med frivilligt arbejde af en art, og i den proces faldt jeg over højskolen. Højskolen tiltalte mig på flere områder, men særligt kombinationen af en fast hverdag i nær kontakt med kulturen og lokalbefolkningen, samtidig med muligheden for en backpackerrundrejse i Malawi. Jeg faldt pladask for tanken om en ny hverdag i smukke omgivelser med interessant undervisning og eventyrlige oplevelser i selskab med både danskere og malawiere.

Det mest overraskende ved at gå på højskolen har været, hvor fed og givende undervisningen har været. Kurserne lød interessante på hjemmesiden, men føles kun endnu mere aktuelle og relevante i mødet med Malawi. Jeg har suget så meget ny viden til mig takket være undervisernes varierende undervisning og gode formidlingsevner.

Det bedste ved Mayoka Højskole er den autencitet, højskolen giver ens ophold i Malawi. Alle de vilde indtryk, oplevelser og skønne mennesker, man møder. Både blandt Mayoka-familien, lokalbefolkningen og undervejs på rundrejsen.

Fællesskabet på højskolen er virkelig dejligt og trygt. Det er hyggeligt med et lille hold, så alle lærer alle at kende. Mayoka er vores hjem, og som elev føler man sig virkelig godt tilpas blandt de skønne ansatte og højskoleundervisere. At vi er et lille hold er også med til at sikre, at vi mere naturligt kan være i kontakt med lokalbefolkningen og bevare en autencitet i kulturmødet.

Gennem opholdet har jeg fået en masse vilde oplevelser, erfaringer og viden, der har givet stof til eftertanke og sat verden i nye perspektiver. Jeg har i forbindelse med undervisningen og mødet med lokalbefolkningen fået et mere nuanceret og kritisk verdensbillede. Jeg er samtidig blevet mere bevidst om mine egne værdier, og hvordan jeg ønsker at leve mit liv, når jeg lander i Danmark igen. Sidst men ikke mindst har jeg mødt rigtig mange skønne og inspirerede mennesker - både malawiere og nye højskolevenner.

Mia Due Søndergaard

Klara Høgsbro