Marlene Lundby Dokkedal

21 år, Skjern

Højskole tiltalte mig pga. fællesskabet og det at tilegne sig ny viden - kun i kraft af interesser. Derfor var Mayoka en fantastisk mulighed for at lære mere om bæredygtighed og FN’s verdensmål og samtidig opleve en ny kultur i et fremmed land. Desuden har jeg også haft en drøm om at lave frivilligt arbejde, og her ramte Mayoka også plet med Local Impact-kurset. Mayoka er derfor den perfekte blanding mellem backpacking, frivilligt arbejde og højskole.

Det der helt klart har været det mest overraskende er, hvor tæt man kan komme på mennesker på kort tid. Det gælder både elever som lærere, herunder også de lokale ansatte såvel som byens beboere.

Det at have fået en så tæt tilknytning til et land, som er kulturmæssigt så forskelligt fra Danmark. Malawi er blevet mit andet hjem, og menneskerne her er altid venlige og imødekommende. Malawierne har en uforklarlig tilgang til livet, som indeholder uanede mængder livsglæde og gåpåmod.

Fællesskabet kan noget helt særligt på Mayoka. Alle kan snakke med alle, og der er en enorm hjælpsomhed og sårbarhed overfor hinanden. Følelsen af at været blevet en del af Mayoka-familien er helt fantastisk, og vores helt særlige oplevelser her i Malawi kommer vi til at dele resten af livet.

Først og fremmest tager jeg en øget bevidsthed om mine privilegier med mig hjem. De oplevelser, jeg har haft i Malawi, har uden tvivl været en øjenåbner for den ulighed, der findes i verden. Desuden tager jeg en god portion selvudvikling med mig hjem. Mayoka er en perfekt sted til at reflektere over egne værdier og udvikle sit etiske kompas, herunder tilegne sig inspirerende viden om bæredygtig.

Emilie Søby