Emilie Søby

24 år, København

Jeg tror altid, at jeg har haft lysten til at tage på højskole, men det er aldrig lykkedes. Men da jeg så pludselig stod med et halvt års studiepause, var det helt oplagt for mig at tilmelde mig et ophold. Mulighed for at dele hverdag med inspirerende mennesker, at lære fordi man har lyst til at lære og få et afbræk fra sin travle hverdag var bare virkelig tiltalende. Da jeg så faldt over Mayoka Højskole, var jeg endnu mindre i tvivl om, at det var det, jeg skulle. At få en dansk højskoleoplevelse samtidig med at få stillet min eventyrlyst virkede som den bedste kombination, der fandtes!

Jeg prøvede på forhånd ikke at have så mange forventninger til opholdet, hvilket jo giver grundlag for mange overraskelser. Men jeg tror, at det mest overraskende er, hvor hurtigt Mayoka og Nkhata Bay bliver ens hjem, og hvordan personalet indgår i ens store udvidede familie. Jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle rejse til Danmark med en følelse af, at jeg nu også har et hjem i Malawi.

Jeg synes, at Mayoka Højskole lykkes med at skabe et trygt fundament, der giver grundlag for at opleve en helt masse ting uden for højskolen. Det er dejligt at have sin base på Mayoka, samtidig med at vi er så meget ude af huset og opleve en masse i lokalområdet og resten af Malawi.

Fællesskabet på Mayoka er helt særligt. Det, at vi alle er rejst væk fra trygge Danmark og til noget ukendt, hvor vi kun har hinanden, gør, at vi skal kunne gribe og være der for hinanden i gode og dårlige situationer. Selvom vi er en ret heterogen gruppe, der er forskellige steder i vores liv, så er vi bare sindssygt gode til at møde hinanden i øjenhøjde med nysgerrighed og åbenhed. Derudover har vi oplevet så mange vilde ting, som ingen andre vil kunne forstå, og det gør bare noget helt særligt for et fællesskab

Jeg tager fra Mayoka Højskole med en nyfunden lyst til at lære. Jeg er blevet inspireret til at bruge min nye viden til at gøre en forskel derhjemmefra. Og så er jeg også overbevist om, at når man bor i land som Malawi for en periode, så lærer man på en virkelig sund måde, hvor sindssygt privilegeret vi er, fordi vi blev født i lige præcis det land, vi er. Det gør, at man sætter meget større pris på banaliteter, når man kommer hjem.

Marlene Lundby Dokkedal

Thomas Mouritzen