Sofie Toft

21 år, Gråsten, Sønderjylland

1. pionerhold

Hvorfor valgte du at tage på højskole? Og hvorfor blev det Mayoka Højskole?

Jeg blev færdig med min STX-uddannelse sommeren ’21 og brugte mit første sabbatår på at arbejde. Jeg ledte derfor efter noget at bruge mit andet sabbatår på. Her faldt jeg over Mayoka Højskole gennem noget familie og tænkte med det samme, at det var lige noget for mig! Jeg blev hurtigt vild med ideen om at kombinere højskolelivet med backpackerrejse og frivilligt arbejde. Alle tre dele blev der lagt vægt på ved Mayoka Højskole. Jeg var derfor ikke længe om at tilmelde mig.

Hvad har været det mest overraskende ved at gå på højskolen?

Efter nu at have været elev på Mayoka Højskole i tre måneder, har jeg fået en masse ny viden om Malawi og de mennesker, der bor her. Man er blevet en del af lokalsamfundet, trods der selvfølgelig er en stor kontrast til det liv, jeg normalt lever i Danmark.

Hvad er det bedste ved Mayoka Højskole?

Mayoka Højskole har virkelig fyldt min rygsæk med en masse oplevelser. Der har været en del arrangerede ture rundt i landet. Blandt andet introturen op nordpå og Adventure Loop, hvor man virkelig fik set en masse af Malawi. Mayoka er derudover også det rene paradis. Højskolen er placeret helt ned til vandet og jeg tror aldrig, jeg ville kunne blive træt af at falde i søvn til lyden af bølgerne lige ude foran mit værelse. Jeg tror uden tvivl, at søen kommer i min top tre over ting, jeg kommer til at savne mest fra opholdet. Den er magisk!

Hvordan vil du beskrive fællesskabet på højskolen?

Det giver et helt unikt fællesskab at være så langt væk fra sine normale omgivelser, og det at højskolen kun har plads til 20 elever, gør det kun bedre. Man kan nemt lave ting alle sammen, uden at man bliver for mange samlet i f.eks. byen. Vi behøver heller ikke at blive delt op, når vi skal ture sammen.

Hvad tager du med dig fra Mayoka Højskole?

Jeg vil til enhver tid anbefale Mayoka Højskole, da det er en kæmpe oplevelse, og man kan ikke opleve noget lignende i Danmark eller omegn!

Mille Poulsen

Laura Brund Skov